Waarom een bedrijfsfilm?

Steeds meer bedrijven gebruiken video structureel als marketinginstrument. En dat is logisch. Een bekend gezegde is dat een foto méér vertelt dan 1.0000 woorden. Wel, dan is het met video helemáál raak; dat medium video integreert nagenoeg álles waar mensen door geraakt worden: verhalen (storytelling), beelden, muziek.

Hoewel videoproductie een enorme vlucht neemt, verbaas ik me soms tóch nog over bedrijven die het medium video nog niet gebruiken. Accountantskantoren, notarissen, financieel adviseurs: ze blijven een beetje achter. En dat terwijl zij zich als geen ander moeten onderscheiden op de persoon en op de visie van de persoon en niet op de dienst die wordt geleverd. Een bedrijfsfilm, of persoonlijke video van 1 minuut maakt dan het verschil.
Nog logischer is het gebruik van video wanneer je bedenkt dat You Tube alleen al dagelijks 30 miljoen bezoekers trekt. Het is na Google ook de grootste zoekmachine. Bovendien heeft YouTube in totaal meer dan 2 miljard ingelogde gebruikers per maand (Youtube.com). Tel daarbij op de miljoenen films die via Facebook, Instagram of niet te vergeten Linkedin worden verspreid en je snapt dat video en film hét medium is waarmee je je verhaal moet vertellen.
Voor wie nog niet overtuigd is: er zijn echter nóg meer cijfers die dat ondersteunen.
Uit onderzoek van Cisco blijkt dat:

  • Consumenten 4 keer liever een video over een product bekijken, dan dat ze de tekst lezen.
  • 1 op de 4 consumenten verliest zelfs de interesse in een bedrijf als ze geen video hebben.
  • En consumenten zijn 50% meer geneigd email nieuwsbrieven te lezen die links met video bevatten.


Volgende aflevering: hoe maak je een succesvolle bedrijfsfilm?